Friday, December 28, 2012

تجزیه و تحلیل پیشگویانه (Predictive Analytics) چیست؟

من پیشنهاد ترجمه این ویدئو (http://www.youtube.com/watch?v=BjznLJcgSFI) رو از جامعه مجازی مدیران فردای ایران گرفتم . ویدئو  تجزیه و تحلیل پیشگویانه (من آنرا به این صورت ترجمه کردم اما ممکن است بهترین نباشد ) را  تعریف و ضرورت آنرا برای شرکتها توجیه میکند. من قصد دارم در آینده موارد عملی از  تجزیه و تحلیل پیشگویانه را در این بلاگ بیاورم. لطفآ با پیشنهادات خود مرا در این امر یاری کنید:

شما ممکن است ایده های بازاریابی خیلی خوبی داشته باشید ولی به خاطره استفاده از تکنیکهای بازاریابی سنتی هر چه قدر هم که کالا و تبلیغ خوب باشند مشتری آنها را جالب نمیداندمصرف کنندگان با خیل عظیم پیشنهادات در اینترنت ، وسیله های موبایل و غیره مواجه هستند. ما  به عنوان بازاریاب همه مشتریان را یکسان میپنداریم، اما اینطور نیست. پس چطور توجه آنها را جلب کنیم؟ به جای دادن پیشنهادات یکسان به همه، شما باید اطلاعات زیادی رو که راجع به مشتریان خودتون جمع  کردید مثل اطلاعا ت شخصی ( سن، جنسیت، کد پستی )، رفتار (چه کالا هایی خریدند، در سه ماهه گذشته برای هر کدام چه مقدار خارج کردند؟، ...)  رو تحلیل کنید تا الگو هایی را پیدا کنید که به شما کمک کنند تا پیشنهادمناسب را برای هر مشتری پیدا کنیداین عمل تجزیه و تحلیل پیشگویانه (Predictive Analytics) نامیده میشود . 
مشکل اساسی بازاریابی سنتی این است که شما باید  با تعداد زیادی از مشتریان ارتباط بر قرار کنید تا بتوانید مشتریان بالقوه خودتان را شناسائی کنید. با استفاده از تجزیه و تحلیل پیشگویانه شما میتوانید بخشی از مشتریان خود رو هدف قرار دهید و نتیجه صد در صد بگیرید. دلیل اینکه همه تجارتها از تجزیه و تحلیل پیشگویانه استفاده نمیکنند این است که در گذشته ساختن حتی  یک مدل پیشگویانه چندین ماه به طول میانجامد . امروزه مشتریان از ما میخواهند که هر گونه تماس  با آنها  شخصی (Personalized) شود از ایمیل گرفته تا تلفن همراه ، رسانه های اجتما عیتجزیه و تحلیل پیشگویانه  به شما اجازه میدهد که مدل های زیادی بسازید و هر ارتباط مشتری رو بهینه سازی کنید و پیشنهاد مناسب رو جلوی مشتری مربوطه بگذارید. 

1 comment:

  1. ضمن تشکر،موضوع جالبیه. کاش میشد ویدیو و متن تلفیق می شدند.همین طوراگه میشه مثال های عملی جهت ملموس شدن بیشتر مطلب اضافه کنین

    ReplyDelete